Jesienny blok zajęć: U progu jesieni
Dzień 1
Odczytaj tajniki przyrody z mapy Wielkopolskiego Parku Narodowego
Uczniowie poznają metody wykorzystania mapy topograficznej, uczą się korzystania z urządzenia GPS, wykonają kartowanie form terenu wraz z rejestracją współrzędnych przy użyciu GPS, wykonają ich wizualizację na podkładzie cyfrowej mapy topograficznej.
Pocztówki z wędrówki. Bogactwo form polodowcowej rzeźby terenu WPN
Uczniowie poznają zasadnicze cechy budowy podłoża, a szczególnie polodowcową rzeźbę terenu WPN, a także zróżnicowanie genetyczne zbiorników wodnych.
Dzień 2
W cieniu wielkiego brata. Kluczowi przedstawiciele dendroflory i runa WPN
Uczniowie poznają zasadnicze typy roślinności WPN i zastanowią się nad ich związkiem z rzeźbą terenu. Poznają rodzime, obce i inwazyjne gatunki roślin.
Sojusznicy czy przeciwnicy? Bioróżnorodność Wielkopolskiego PN i jej związki z rzeźbą terenu, glebami, klimatem i działalnością człowieka
Uczniowie zapoznają się z organizacją ogródka meteorologicznego na terenie Stacji. Poznają składowe pogody, rozwiną umiejętności odczytywania danych meteorologicznych, ich interpretacji oraz prezentacji graficznej. Poznają budowę profilu glebowego.
Znani i nieznani mieszkańcy WPN. Wizyta w Muzeum Przyrodniczym WPN
Uczniowie odwiedzą Muzeum Przyrodnicze WPN, znajdujące się w siedzibie Dyrekcji WPN (sąsiedztwo Stacji Ekologicznej w Jeziorach). Poznają bogactwo gatunkowe flory i fauny WPN.
Wiosenny blok zajęć: Wiosenne spotkanie z przyrodą WPN
Dzień 1
Widoczne i niewidoczne. Wody powierzchniowe i podziemne WPN i ich zagrożenia
Uczniowie badają wodę podziemną (piezometr) i obserwują jej kontakt z wodami powierzchniowymi (źródła) oraz migrację zanieczyszczeń tą drogą.
Aspekt wiosenny, czyli o tym dlaczego runo leśne spieszy się zakwitnąć, gdy drzewa i krzewy jeszcze śpią
Uczniowie poznają gatunki rozwijające się w lesie wiosną oraz rolę głównych czynników ekologicznych, zwłaszcza światła, dla prawidłowego rozwoju roślin.
Nocni lotnicy. Sowy i nietoperze WPN – co im sprzyja, a co zagraża?
Uczniowie poznają metody badania sów i nietoperzy, ciekawe aspekty ich życia, zagrożenia i formy ochrony. Zajęcia z użyciem detektora ultradźwięków do nasłuchu nietoperzy i magnetofonu do głosowej stymulacji sów.
Dzień 2
Człowiek dla przyrody czy przyroda dla człowieka? Efekty działalności człowieka na mapie sozologicznej
Uczniowie poznają przyczyny zmian w krajobrazie oraz ich skutki. Zajęcia warsztatowo-wykładowo-konwersatoryjne.
Mieszkańcy kropli wody. Mikroroganizmy jeziorne WPN a zanieczyszczenie i rekultywacja wód
Uczniowie zapoznają się z różnorodnością drobnych organizmów planktonowych jezior i ich wzajemnymi relacjami (fitoplankton-zooplankton-bakterie) w łańcuchu pokarmowym. Ponadto, uzyskują wiedzę o przyczynach degradacji (eutrofizacji) ekosystemów jeziornych. Zajęcia terenowo-warsztatowe z pracą przy mikroskopie.
Czy chronić wyklucza użytkować? Podsumowująca burza mózgów
Wspólną dyskusja uczniów i prowadzących zajęcia, w rezultacie której uczniowie wykażą zależności występujące w przyrodzie i ich znaczenie dla bioróżnorodności WPN. Celem jest wykazanie potrzeb ochrony przyrody i stosowania zasad zrównoważonego rozwoju.