Program

Jesienny blok zajęć: U progu jesieni


Dzień 1

Odczytaj tajniki przyrody z mapy Wielkopolskiego Parku Narodowego 
Uczniowie poznają metody wykorzystania mapy topograficznej, uczą się korzystania z urządzenia GPS, wykonają kartowanie form terenu wraz z rejestracją współrzędnych przy użyciu GPS, wykonają ich wizualizację na podkładzie cyfrowej mapy topograficznej.

Pocztówki z wędrówki. Bogactwo form polodowcowej rzeźby terenu WPN 
Uczniowie poznają zasadnicze cechy budowy podłoża, a szczególnie polodowcową rzeźbę terenu WPN, a także zróżnicowanie genetyczne zbiorników wodnych.


Dzień 2

W cieniu wielkiego brata. Kluczowi przedstawiciele dendroflory i runa WPN 
Uczniowie poznają zasadnicze typy roślinności WPN i zastanowią się nad ich związkiem z rzeźbą terenu. Poznają rodzime, obce i inwazyjne gatunki roślin.

Sojusznicy czy przeciwnicy? Bioróżnorodność Wielkopolskiego PN i jej związki z rzeźbą terenu, glebami, klimatem i działalnością człowieka 
Uczniowie zapoznają się z organizacją ogródka meteorologicznego na terenie Stacji. Poznają składowe pogody, rozwiną umiejętności odczytywania danych meteorologicznych, ich interpretacji oraz prezentacji graficznej. Poznają budowę profilu glebowego.

Znani i nieznani mieszkańcy WPN. Wizyta w Muzeum Przyrodniczym WPN 
Uczniowie odwiedzą Muzeum Przyrodnicze WPN, znajdujące się w siedzibie Dyrekcji WPN (sąsiedztwo Stacji Ekologicznej w Jeziorach). Poznają bogactwo gatunkowe flory i fauny WPN.


Wiosenny blok zajęć: Wiosenne spotkanie z przyrodą WPN


Dzień 1

Widoczne i niewidoczne. Wody powierzchniowe i podziemne WPN i ich zagrożenia 
Uczniowie badają wodę podziemną (piezometr) i obserwują jej kontakt z wodami powierzchniowymi (źródła) oraz migrację zanieczyszczeń tą drogą.

Aspekt wiosenny, czyli o tym dlaczego runo leśne spieszy się zakwitnąć, gdy drzewa i krzewy jeszcze śpią 
Uczniowie poznają gatunki rozwijające się w lesie wiosną oraz rolę głównych czynników ekologicznych, zwłaszcza światła, dla prawidłowego rozwoju roślin.

Nocni lotnicy. Sowy i nietoperze WPN – co im sprzyja, a co zagraża? 
Uczniowie poznają metody badania sów i nietoperzy, ciekawe aspekty ich życia, zagrożenia i formy ochrony. Zajęcia z użyciem detektora ultradźwięków do nasłuchu nietoperzy i magnetofonu do głosowej stymulacji sów.


Dzień 2

Człowiek dla przyrody czy przyroda dla człowieka? Efekty działalności człowieka na mapie sozologicznej 
Uczniowie poznają przyczyny zmian w krajobrazie oraz ich skutki. Zajęcia warsztatowo-wykładowo-konwersatoryjne.

Mieszkańcy kropli wody. Mikroroganizmy jeziorne WPN a zanieczyszczenie i rekultywacja wód 
Uczniowie zapoznają się z różnorodnością drobnych organizmów planktonowych jezior i ich wzajemnymi relacjami (fitoplankton-zooplankton-bakterie) w łańcuchu pokarmowym. Ponadto, uzyskują wiedzę o przyczynach degradacji (eutrofizacji) ekosystemów jeziornych. Zajęcia terenowo-warsztatowe z pracą przy mikroskopie.

Czy chronić wyklucza użytkować? Podsumowująca burza mózgów 
Wspólną dyskusja uczniów i prowadzących zajęcia, w rezultacie której uczniowie wykażą zależności występujące w przyrodzie i ich znaczenie dla bioróżnorodności WPN. Celem jest wykazanie potrzeb ochrony przyrody i stosowania zasad zrównoważonego rozwoju.